Wie een tweedehands auto gaat kopen zal goed opletten en kijken hoeveel kilometer er met zo’n auto is gereden. Hoe meer kilometers er immers met een auto zijn gereden, hoe groter de kans is dat een auto kapot gaat en meer onderhoudskosten met zich mee zal brengen. Het is echter niet heel moeilijk om de tellerstand wat terug te draaien. Tellerfraude is dan ook een van de meest voorkomende vormen van fraude bij de verkoop van tweedehands auto’s. Om dit tegen te gaan is de Nationale Autopas ingevoerd. De Nationale Auto Pas (NAP) is een eenvoudige manier om de stand van de teller te controleren. Op deze pagina lees je wat de Nationale Autopas precies is en hoe deze jou kan helpen om te voorkomen dat je het slachtoffer wordt van tellerfraude.
Het antwoord op deze vraag is eenvoudig te geven. De kilometerstand controleren op een eenvoudige manier was de vraag van steeds meer mensen die een tweedehands auto kopen. De RDW kenteken check voor kilometerstand checken werd nodig omdat steeds meer kopers van een occasion het slachtoffer werden van tellerfraude. Tellerfraude is het terugdraaien van de kilometerteller. De kilometerstand terugdraaien is bedrog, maar dat neemt niet weg dat het lastig was om aan te tonen dat er daadwerkelijk met de tellerstand was gerommeld. Een ander probleem is dat het ook moeilijk is aan te tonen wie er met de kilometerstand heeft gesjoemeld. Het kan zijn dat het degene is van wie je de auto koopt, maar het kan ook zijn dat diegene in de veronderstelling is dat het echt de juiste kilometerstand is die hij opgeeft. In dat geval heeft mogelijk een eigenaar voor hem een kilometer correctie toegepast. Als de koop dan eenmaal gesloten is en de verkoper is ‘ter goeder trouw’, dan wordt het lastig om de koop te ontbinden en zit de koper vast aan een te dure auto met mogelijk hoge onderhoudskosten. Om dit tegen te gaan is de Nationale Autopas ontwikkeld. Een eenvoudige manier om een kilometerstand check te doen. Het enige wat er nodig is om kilometerstand controle uit te voeren is het kenteken en het aantal kilometers dat de verkoper zegt dat een auto heeft gereden. Alleen met deze gegevens is het al mogelijk om de kilometerstand auto te controleren. De Nationale Autopas is daarom een eenvoudig hulpmiddel om fraude met de kilometerstand tegen te gaan. De Nationale Auto pas is overigens niet het enige middel dat wordt ingezet om kilometer correctie aan te pakken. Sinds 1 januari 2014 is de kilometerstand terugdraaien ook strafbaar. Wel is het zo dat als je eenmaal hebt vastgesteld dat iemand bewust de teller heeft teruggedraaid en er worden strafrechtelijke acties ondernomen dat je dan niet direct je geld terug hebt. Daar kan nog een moeilijke en kostbare procedure voor nodig zijn. De auto km teller checken voordat een tweedehands auto wordt aangeschaft is daarom erg verstandig.
De km stand controleren is niet heel moeilijk. De tellerstand controleren vereist maar twee soorten gegevens. In de eerste plaats is het een absolute voorwaarde dat je weet hoeveel kilometers er met de auto gereden zijn. Dit zijn gewoon de gegevens waarvan de verkoper zegt dat deze met de auto gereden zijn. De vraag klopt kilometerstand auto vereist verder dat je het kenteken van de auto weet. Het kenteken is nodig omdat dit een het unieke kenmerk van de auto is waaraan de kilometerstand wordt vergeleken. Als je het kenteken van de auto niet weet is het de auto km teller checken niet mogelijk. De kilometerstand checken is vervolgens niet moeilijk meer. Je hoeft dan alleen nog het kenteken online in te vullen en de bijbehorende kilometerstand. Als je dit gedaan hebt krijg je niet het daadwerkelijke aantal kilometers te zien. De stichting Nationale Auto pas houdt immers niet het aantal kilometers dat met een auto is gereden live bij. Als je de gegevens hebt ingevuld krijg je een zogenaamd ‘Tellerrapport’. In het tellerrapport wordt duidelijk gemaakt of de km stand logisch of dat de km stand onlogisch is. Is de km stand logisch dan blijkt uit de gegevens van stichting Nationale Autopas dat de kilometerstand oploopt. In het verleden is de auto dus enkele malen bij een dealer geweest, bijvoorbeeld voor een apk keuring, en daar is de kilometerstand opgeschreven. De kilometerstand loopt bij iedere ‘controle’ op. Dat is logisch omdat een auto veel of weinig kan rijden, maar er moeten altijd kilometers bijkomen. Een auto kan immers niet na een jaar 1000 kilometer minder hebben gereden. Loopt de kilometerstand niet op dan blijkt uit het tellerrapport dat de km stand onlogisch is. Er is dan nog niet direct reden tot paniek en je hoeft nog niet direct het slachtoffer van tellerfraude geworden te zijn, maar er is wel reden om extra goed op te letten. Een onlogische kilometerstand kan namelijk wel betekenen dat de kilometerstand is aangepast. Toch zijn er andere redenen te verzinnen voor een onlogische kilometerstand. Sommige auto’s zijn in de praktijk beter dan de fabrikant had gedacht. De fabrikant heeft gedacht dat een auto bijvoorbeeld 400.000 kilometer maximaal mee zou gaan. De teller loopt dan niet verder dan 400.000. Rijdt een auto in de praktijk meer dan 400.000 kilometer dan springt de teller weer op nul. De Nationale Autopas houdt hier geen rekening mee en uit het tellerrapport zal dan ook blijken: km stand onlogisch. Toch is er dan niets aan de hand. Als uit een kilometerstand check naar voren komt: kilometerstand onlogisch dan kan dit nog een andere reden hebben. Niets heeft het eeuwige leven en dat geldt ook voor kilometertellers. Het kan zo zijn dat een kilometerteller tussendoor is vervangen. De nieuwe teller begint dan automatisch weer op nul. Ook dan is het logisch dat de tellerstand niet oploopt, maar afloopt. Wel is het belangrijk dat je de verkoper wel even vraagt om een bewijs dat de teller daadwerkelijk vervangen is en vraagt om de tellerstand van de oude teller. In sommige gevallen is het niet mogelijk om een goed oordeel te geven over de kilometerstand. Dit geldt echter voor een zeer klein deel van alle auto’s. Het gaat dan bijvoorbeeld om auto’s waarvan niet genoeg informatie bekend is, of auto’s die zijn geïmporteerd vanuit het buitenland. Als Nationale Autopas niet genoeg informatie heeft, dan kan zij ook geen goed tellerrapport geven. De uitslag zal dan zijn: geen oordeel mogelijk.
Dat de kilometerstand controleren zo eenvoudig is geworden, dat is natuurlijk fijn. Maar hoe komt Nationale Auto pas eigenlijk aan haar gegevens? Nationale Autopas en RDW werken al geruime tijd samen. Hierdoor is het mogelijk om op veel grotere schaal informatie te verzamelen. Autopas en RDW vormen een goede combinatie omdat iedere auto eens in de zoveel tijd naar een garage moet die is aangesloten bij de RDW. Dit is het geval als een auto langs moet voor een apk keuring. Een apk keuring is voor vrijwel iedere auto verplicht, enkele hele auto’s uitgezonderd. Ook als een auto in onderhoud wordt gegeven bij een bij de RDW aangesloten garage kan de tellerstand worden genoteerd en worden opgeslagen in de database van stichting Nationale Autopas. Autopas en RDW werkten al lang samen. Inmiddels is het beheer van de database van Nationale Auto pas overgedragen aan de RDW. De RDW is nu verantwoordelijk voor de informatie die in de database staat. De RDW is verantwoordelijk voor het beheer van meerdere van soortgelijke databases. Denk bijvoorbeeld aan het beheer over de RDW voertuiggegevens. De RDW voertuiggegevens zijn alle, niet privacygevoelige, gegevens van een auto. Denk bijvoorbeeld aan de technische gegevens, of de BPM. RDW online biedt iedereen de mogelijkheid om deze gegevens in te zien. Middels informatie die verkregen is via RDW online is het mogelijk om alle officiële informatie in te zien van alle auto’s met een Nederlands kenteken. Wie een auto gaat kopen doet er goed aan om naar een kilometerstand check ook een RDW check te doen. Deze RDW check houdt in dat je bijvoorbeeld controleert of de technische specificaties van een auto kloppen. Ook kan uit een RDW check blijken dat een auto is geschorst en niet meer de weg op mag. Dit is belangrijk om te weten met oog op nakomen van voertuigverplichtingen zoals het hebben van een geldige APK keuring, verzekeringsstatus als WA verzekerd en het betalen van RDW wegenbelasting. Of het nu gaat om een RDW check, of om een kilometerstand check, beiden zijn hulpmiddelen om meer zekerheid te verkrijgen bij het kopen van een tweedehands auto. Door deze controles toe te passen dek je je aan de ene kant praktisch in en voorkom je in veel gevallen dat je het slachtoffer wordt van oplichting, of dat je een miskoop doet. Door gebruik te maken van de NAP check en het autoverleden checken weet je zeker dat je geen schadeauto of auto met teruggedraaide teller koopt. Daarnaast dek je jezelf ook in juridische zin in. Als achteraf toch blijkt dat er iets aan de auto mankeert kan je in ieder geval zeggen dat je wel onderzoek naar de auto hebt gedaan. Niet alleen de verkopende partij heeft de verplichting om de juiste informatie te geven, ook de kopende partij heeft een zogenaamde onderzoeksplicht. Een kilometerstand controle of het doen van een RDW check dragen beiden bij aan het vervullen van deze onderzoeksplicht.